بازاری بزرگ در جیب شما
دانلود برنامه

نحوه نگهداری صحیح روغن آشپزی

نحوه نگهداری صحیح روغن آشپزی
اگرچه نگهداری صحیح روغن  دشوار نیست، اما اگر برخی از روغن‌های پخت و پز در جای مناسب در آشپزخانه یا انبار نگهداری نشوند، ممکن است فاسد شوند. و نگهداری مناسب بستگی به این دارد که دقیقاً از چه روغن های آشپزی استفاده می کنید و همچنین دفعات استفاده از آنها.
 
وقتی صحبت از ذخیره‌سازی روغن به میان می‌آید، هیچ اندازه‌ای برای همه وجود ندارد. تنها کاری که هرگز نباید انجام دهید این است که روغن‌های خود را بالای اجاق گاز، جایی که در معرض حرارت قرار می‌گیرند، ب نگهداری کنید." روغن زیتون ، روغن‌های گیاهی، روغن‌های بادام‌زمینی و روغن‌های نارگیل را باید در مکانی خنک و تاریک که همچنین خشک است - ترجیحاً در انباری دور از وسایل برقی و نور خورشید نگهداری کنید، زیرا قرار گرفتن در معرض گرما باعث تجزیه روغن‌ها می‌شود و به نوبه خود، می تواند آنها را فاسد کند."
 
 
 روغن آشپزی ترش نه تنها طعم بدی دارد، بلکه می تواند تأثیر منفی بر سلامت شما بگذارد. او توضیح می‌دهد : «فرایند [اکسیداسیون] رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند که می‌توانند وارد بدن شما شوند و باعث آسیب طولانی‌مدت شوند. "به منظور جلوگیری از اکسیداسیون، هدف این است که مقدار رطوبت و هوایی که با روغن در تماس است محدود شود. ظروف شیشه ای یا فلزی بهترین کار را دارند، شیشه ای عالی هستند زیرا در برابر هوا مقاوم هستند و استفاده مجدد از آنها آسان است."
 
برای نکات و ترفندهای بیشتر در مورد نحوه بهترین نگهداری روغن زیتون، روغن نارگیل، و سایر روغن های پخت و پز محبوب، در اینجا چند توصیه از طرفداران وجود دارد.
 
نحوه نگهداری روغن زیتون
 ما باید با روغن زیتون  مانند آب میوه تازه رفتار کنیم. روغنی که از زیتون فشار می‌دهیم فاسد شدنی است و برخلاف شراب خوب، با گذشت زمان بهبود نمی‌یابد." وقتی صحبت از نگهداری روغن زیتون (و هر روغن پخت و پز) می شود، چند فاکتور کلیدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود: "روغن پخت و پز چهار دشمن اصلی دارد - زمان، گرما، اکسیژن و نور." "اکسیژن می‌تواند باعث بدتر شدن کیفیت روغن در طول زمان شود و باعث ترشیدگی شود، بنابراین مهم است که همیشه درب آن را محکم ببندید. زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید. همچنین، من هرگز توصیه نمی‌کنم روغن خود را به ظرف جدید منتقل کنید ، زیرا این امر به اکسیژن اجازه می‌دهد تا روغن را تجزیه کند."

نحوه نگهداری روغن زیتون
 
 
از نظر گرما،  دمای ایده آلی که باید روغن زیتون خود را در آن نگهداری کنید، حدود 65 درجه است. او می‌گوید: «یکی از بهترین مکان‌ها برای نگهداری روغن زیتون در یک کمد در مکانی خنک و تاریک است. روغن خود را در نزدیکی اجاق گاز قرار ندهید، زیرا گرما سرعت فاسد شدن روغن را تسریع می‌کند. من می‌بینم که افراد زیادی بطری‌های روغن زیتون خود را روی پیشخوان درست در کنار اجاق گاز خود ذخیره می‌کنند. نه تنها این کار را انجام می‌دهد. بطری را در معرض گرما قرار دهید، اما نور نیز روند ترشی را تسریع می کند."
 
 صحبت از نور شد، بطری های سبز تیره که رنگ بسیاری از بطری های روغن زیتون است، به فیلتر کردن اشعه های مضر UV کمک می کند. با این حال، حتی با وجود یک فیلتر طبیعی،  هرگز نباید بطری روغن زیتون خود را روی پیشخوان بگذارید. او می‌گوید: «می‌توانید با خیال راحت آن را در کابینت آشپزخانه خود قرار دهید تا مطمئن شوید که روغن طعم خود را حفظ می‌کند.
 
 
 زمانی که بطری روغن زیتونخود را باز کردید، ظرف 30 تا 60 روز از آن استفاده کنید. من همیشه خرید ظرف روغن با اندازه مناسب را بر اساس میزان مصرف خود توصیه می‌کنم. اگر به سرعت از روغن استفاده می‌کنید، می‌توانید از سایز بزرگ‌تر استفاده کنید، اگر این کار را نکردید، از سایز کوچک‌تر 500 میلی‌لیتری استفاده کنید.
 
 
نحوه نگهداری روغن نارگیل
 روغن نارگیل را در ظرفی با درپوش هوادار (می تواند ظرفی باشد که آن را خریداری کرده اید، فقط مطمئن شوید که درب آن محکم بسته شود) را در خنک ترین کابینت آشپزخانه خود به دور از نور نگهداری کنید.  روغن نارگیل سرشار از چربی های اشباع شده است که باعث می شود تا آنجا که روغن ها نسبتاً پایدار باشند، به این معنی که به خوبی در برابر اکسیداسیون و ترشیدگی مقاومت می کند.
 
در حالی که می توانید روغن نارگیل را در یخچال نگهداری کنید تا آن را برای مدت طولانی تری تازه نگه دارید، انجام این کار باعث تغییر بافت آن می شود. «این روغن نارگیل را سفت می کند. اگر از آن برای کاربردهای بدون پخت استفاده می‌کنید، این ایده‌آل است، اما می‌تواند کار کردن با آن را دشوار کند. مانند هر روغن، هوا، نور و دمای بالا روند تخریب را تسریع می‌کنند، به همین دلیل است که من دوست دارم نارگیل خود را ذخیره کنم. روغن در یک کابینت تاریک و خنک به دور از نور نگهداری کنید ."

نحوه نگهداری روغن نارگیل
 
 
  "حتما روغن نارگیل فاسد را دور بریزید. نشانه های ساده ای که هنگام ارزیابی روغن نارگیل خود باید به دنبال آنها باشید، رنگ مایل به زرد، بافت درشت، و بوی ترش یا تلخ است."
 
نحوه نگهداری روغن کنجد
من همیشه روغن کنجد خود را در یخچال نگهداری می کنم تا به افزایش ماندگاری کمک کنم. روغن کنجد به گرما، نور و قرار گرفتن در معرض اکسیژن حساس است، اما برخلاف روغن زیتون، روغن کنجد وقتی در یخچال نگهداری می شود به طور کامل جامد نمی شود.اگر به‌درستی نگهداری نشود، خطر فاسد شدن را دارد و طعم تلخی خواهد داشت. توصیه می‌کنم روغن کنجد را در بطری که در آن خریداری کرده‌اید، نگهداری کنید.
 
روغن کنجد برشته نشده، مخصوصاً برای تفت دادن عالی است و به طعم لطیف داشتن آن کمک می‌کند. همچنین استفاده از آن به‌عنوان پایه‌ای برای سس سالاد خانگی عالی است . اگر به دنبال یک سس شدیدتر و آجیلی هستید. از روغن کنجد برشته استفاده  کنید یا به سادگی از آن در ماریناد استفاده کنید."
 
نحوه نگهداری روغن کنجد
 
نحوه نگهداری روغن گلرنگ و سایر روغن های گیاهی
روغن گلرنگ را می‌توان تا شش ماه در یخچال یا تا دو سال در جای خنک و تاریک نگهداری کرد. این روغن دارای محتوای چربی غیراشباع چندگانه بالایی است، به این معنی که در یخچال مایع باقی می‌ماند».  روغن گلرنگ از نظر طعم خنثی برای سس، پخت و کاربردهای سرد عالی است. روغن گلرنگ با اولئیک بالا نقطه دود بالاتری دارد که برای سرخ کردن عالی است. روغن گلرنگ بسیار همه کاره، مقرون به صرفه است و یک جایگزین عالی برای آن دسته از افراد است. به دنبال مراقب سلامتی هستم."
 
وقتی صحبت از روغن های گیاهی دیگر می شود، توصیه های نگهداری مشابه است. "همه روغن ها ایده آل های مشابهی برای ذخیره سازی دارند. اکسیداسیون می تواند بر هر نوع روغنی مانند روغن بادام، روغن آووکادو ، روغن کانولا و سایر روغن های گیاهی تاثیر بگذارد. به طور معمول، برای روغن هایی که تصفیه شده اند، نور تاثیر کمتری دارد، اما، دما و قرار گرفتن در معرض اکسیژن هنوز هم تأثیر قابل‌توجهی دارند. به همین دلیل است که شما تمایل دارید روغن نباتی را در بطری های پلاستیکی شفاف پیدا کنید. هنوز هم مانند روغن زیتون،  این روغن ها را نباید در کنار اجاق گاز نگه داشت. در عوض، بهتر است آنها را در ظروف دربسته در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.
 
 
نحوه نگهداری روغن گردو، روغن فندق و غیره
هر گونه روغن فانتزی آجیل (مانند گردو، فندق، پسته)، روغن ترافل یا سایر روغن‌های دم کرده، حساس‌ترین روغن‌ها هستند و باید در یخچال نگهداری شوند. چیزی که این روغن ها را بسیار ظریف می کند، محتوای چربی غیراشباع بالای آنها است. این روغن‌ها به احتمال زیاد تحت تأثیر اکسیداسیون قرار می‌گیرند و پس از باز شدن سریع‌ترین میزان کاهش را دارند، بنابراین خنک نگه داشتن آنها و دور از نور بسیار مهم است. شما باید در اسرع وقت از این روغن ها استفاده کنی


برای نگهداری صحیح انواع روغن‌های خوراکی، چه مایع، جامد و حیوانی، بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

1. نگهداری در جای خنک و تاریک:
روغن‌ها در برابر نور و گرما حساس هستند. برای جلوگیری از فساد، روغن‌ها را در مکانی خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.
2. استفاده از ظروف مناسب:
روغن‌ها را در ظروفی که هوای بیرون به آنها نفوذ نمی‌کند و درپوش مناسب دارند، نگهداری کنید. ظروف شیشه‌ای تیره یا استیل ضد زنگ مناسب‌ترین گزینه‌ها هستند.
3. جلوگیری از تماس با هوا:
قرار گرفتن در معرض هوا می‌تواند باعث اکسیداسیون و فساد روغن شود. بعد از هر بار استفاده درپوش ظرف را محکم ببندید.
4. خرید به مقدار کم:
سعی کنید روغن‌ها را به مقدار کم خریداری کنید تا بتوانید آنها را در مدت زمان کوتاه‌تری مصرف کنید و از کهنه شدن آنها جلوگیری کنید.
5. نگهداری در یخچال:
برخی از روغن‌ها مانند روغن زیتون خالص و روغن نارگیل را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید تا ماندگاری آنها افزایش یابد.
6. اجتناب از مصرف مکرر یک روغن برای سرخ کردن:
اگر یک روغن را چندین بار برای سرخ کردن استفاده کنید، ترکیبات مضر و خطرناک در آن تشکیل می‌شود. بعد از هر بار سرخ کردن، روغن را به دقت تصفیه کنید یا در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
7. دوری از منابع گرما:
ظروف روغن را از منابع گرما مانند اجاق گاز و آون دور نگه دارید، زیرا گرما می‌تواند موجب فساد سریع‌تر روغن‌ها شود.
8. بررسی تاریخ انقضا:
همیشه تاریخ انقضای روغن را بررسی کنید و سعی کنید آن را قبل از تاریخ انقضا مصرف کنید.
9. جلوگیری از تماس با مواد غذایی بوی قوی:
روغن‌ها به راحتی بوهای محیط را جذب می‌کنند، بنابراین آنها را از مواد غذایی با بوی قوی مانند پیاز و سیر دور نگه دارید.
10. عدم استفاده از ظروف پلاستیکی:
ظروف پلاستیکی ممکن است با روغن واکنش دهند و به کیفیت روغن آسیب بزنند. بهتر است از ظروف شیشه‌ای یا فلزی استفاده کنید.
11. نگهداری روغن‌های جامد در دمای اتاق:
روغن‌های جامد مانند روغن نارگیل و کره را می‌توان در دمای اتاق نگهداری کرد، اما باید از نور و گرمای مستقیم دور باشند.
12. استفاده از روغن‌های حیوانی در کوتاه مدت:
روغن‌های حیوانی مانند کره و روغن دنبه دارای ماندگاری کوتاه‌تری نسبت به روغن‌های گیاهی هستند، بنابراین بهتر است آنها را به سرعت مصرف کنید.
13. دقت در بسته‌بندی:
اگر خودتان روغن را در بسته‌بندی جدیدی می‌ریزید، حتماً مطمئن شوید که ظرف کاملاً تمیز است و هیچ اثری از آلودگی ندارد.
14. آزمایش تغییرات در رنگ و بو:
اگر متوجه تغییرات در رنگ، بو یا طعم روغن شدید، ممکن است روغن فاسد شده باشد و بهتر است آن را دور بیندازید.
این نکات به شما کمک می‌کنند تا کیفیت و سلامت روغن‌های خوراکی خود را حفظ کنید.

متن نظر

لطفا به حساب کاربری خود وارد شوید

هنوز هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.